czwartek, 25 sierpień 2016 11:51

Jąkanie. Diagnoza - terapia - program

NowoWydane - Oficyna Wydawnicza Impuls - Jąkanie. Diagnoza - terapia - program - Chęciek Mieczysław NowoWydane - Oficyna Wydawnicza Impuls - Jąkanie. Diagnoza - terapia - program - Chęciek Mieczysław Oficyna Wydawnicza Impuls - Jąkanie. Diagnoza - terapia - program - Chęciek Mieczysław

Opis

Książka dostępna w wersji  papierowej i elektronicznej ebook (epub i mobi). 


Doświadczenia płynące z wieloletniej praktyki logopedycznej Autora, wsparte wiedzą zdobytą dzięki językoznawstwu kognitywnemu, przyczyniły się do innego nieco spojrzenia na zjawisko zaburzeń płynności mówienia u osób jąkających się w różnym wieku. Zaburzenia mówienia o charakterze jąkania odznaczają się podobną częstością występowania we wszystkich grupach wiekowych.

Jest to wnikliwe opracowanie na temat jąkania się dzieci, młodzieży i dorosłych w ujęciu logopedycznym i neurologopedycznym. Książka zawiera obszerną relację ze studiów nad literaturą przedmiotu, autorskie ujęcie problematyki zaburzeń realizacji jednostek mowy (głoska, sylaba, wyraz, fraza, zdanie) przez jąkających się oraz wybrane wyniki badań przeprowadzonych przez autora w tym zakresie. Ważne miejsce zajmuje rozdział poświęcony diagnozie i terapii osób jąkających się.

Książka jest adresowana do logopedów, neurologopedów, psychologów i pedagogów, lekarzy studentów logopedii, neurologopedii, medycyny, psychologii i pedagogiki, ale także językoznawców oraz wszystkich zainteresowanych problemem jąkania.

Spis treści

Spis treści

 

Wstęp

 

Rozdział 1

Realizacja płynnego mówienia w procesie habituacji – aspekty kognitywne

 

1.1. Automatyzacja ścieżki kognitywnej aktu komunikacji

1.2. Płynność mówienia a komunikacja

1.3. Rozwojowa niepłynność mówienia a jąkanie wczesnodziecięce

 

Rozdział 2

Dysfunkcje w akwizycji języka

 

2.1. Językoznawstwo kognitywne a akwizycja języka

2.2. Kognitywno-lingwistyczne podejście do zaburzeń płynności mówienia

o charakterze jąkania

2.2.1. Historyczne przesłanki podejścia kognitywno-lingwistycznego w jąkaniu

2.2.2. Konceptualne modele definicji języka i jąkania

2.2.3. Przegląd badań i opisów klinicznych konceptualnych modeli jąkania i języka

 

Rozdział 3

Etiologia jąkania, diagnostyka i terapia logopedyczna jąkających się

 

3.1. Etiologia jąkania

3.1.1. Definicje jąkania

3.1.2. Teorie jąkania

3.1.3. Częstość występowania jąkania a organizacja mózgu

3.2. Diagnoza jąkających się

3.2.1. Pojęcia i modele diagnozy logopedycznej

3.2.2. Wybrane metody diagnostyczne jąkających się

3.3. Terapia jąkających się

3.3.1. Ogólne założenia terapii logopedycznej

3.3.2. Metody terapii jąkających się

3.3.3. Funkcjonowanie głosek w jąkaniu i terapii jąkających się

3.3.4. Związek fonologii z logopedią w jąkaniu (niektóre aspekty

terapeutyczne)

3.3.5. Zachowanie spółgłosek w terapii jąkania

3.3.6. Zachowanie samogłosek w terapii jąkania

3.3.7. Podstawy zmodyfikowanego programu psychofizjologicznej terapii

jąkających się

3.3.8. Efektywność grupowej terapii jąkających się prowadzonej

w warunkach intensywnego programu terapeutycznego

 

Rozdział 4

Założenia metodologiczne badań prototypowo zaburzonej, niepłynnej

realizacji jednostek mowy i objawów pozajęzykowych

4.1. Problematyka badań i hipotezy empiryczne

4.2. Metody badań

4.3. Procedura badań – zmienne i charakterystyka badanych

 

Rozdział 5

Wyniki badań własnych nad prototypowością jąkania się w odpowiednich

grupach wiekowych ze wskazaniem na aplikację

 

5.1. Opis badań statystycznych

5.2. Porównanie frekwencji występowania niepłynnej realizacji jednostek

mowy i innych symptomów jąkania na tle grup wiekowych

5.2.1. Analiza wynikow badań nad typem jąkania tonicznego

5.2.1.1. Występowanie jąkania o typie blokowania tonicznego na poziomie

głoski

5.2.1.2. Występowanie jąkania o typie tonicznym na poziomie samogłoski

5.2.1.3. Występowanie jąkania o typie tonicznym na poziomie spółgłoski

5.2.1.4. Występowanie jąkania o typie tonicznym równolegle na poziomie

samogłoski i spółgłoski

5.2.1.5. Występowanie jąkania o typie tonicznym na poziomie napiętej pauzy

5.2.1.6. Występowanie jąkania o typie tonicznym na poziomie napiętej pauzy

przed samogłoską

5.2.1.7. Występowanie jąkania o typie tonicznym na poziomie napiętej pauzy

przed spółgłoską

5.2.1.8. Występowanie jąkania o typie tonicznym na poziomie napiętej pauzy

równolegle przed samogłoską i spółgłoską

5.2.1.9. Występowanie jąkania o typie tonicznym na poziomie nienaturalnego

przedłużania głoski

5.2.1.10. Występowanie jąkania o typie tonicznym na poziomie

nienaturalnego przedłużania samogłoski

5.2.1.11. Występowanie jąkania o typie tonicznym na poziomie

nienaturalnego przedłużania spółgłoski

5.2.1.12. Występowanie jąkania o typie tonicznym na poziomie

nienaturalnego przedłużania równolegle samogłoski i spółgłoski

5.2.2. Analiza wyników badań w zakresie blokowania klonicznego

5.2.2.1. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie głoski

5.2.2.2. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie samogłoski

5.2.2.3. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie spółgłoski

5.2.2.4. Występowanie jąkania o typie klonicznym równolegle na poziomie

samogłoski i spółgłoski

5.2.2.5. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie sylaby

5.2.2.6. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie sylaby

otwartej z samogłoską i nagłosową spółgłoską zwarto-wybuchową

5.2.2.7. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie sylaby otwartej

z nagłosową spółgłoską inną niż zwarto-wybuchowa

5.2.2.8. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie sylaby

zamkniętej z nagłosową samogłoską i spółgłoską zwarto-wybuchową

5.2.2.9. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie sylaby

zamkniętej z nagłosową spółgłoską (poza zwarto-wybuchową)

5.2.2.10. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie wyrazu

5.2.2.11. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie

wyrazu z nagłosową samogłoską i spółgłoską zwarto-wybuchową

następnego wyrazu

`           5.2.2.12. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie wyrazu

z pozostałymi spółgłoskami (poza zwarto-wybuchowymi) kolejnego

wyrazu w zdaniu

5.2.2.13. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie frazy

5.2.2.14. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie frazy

z nagłosową samogłoską i spółgłoską zwarto-wybuchową kolejnego

wyrazu frazy

5.2.2.15. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie frazy

 pozostałymi nagłosowymi spółgłoskami (poza zwarto-wybuchowymi)

pierwszego wyrazu kolejnej frazy

5.2.2.16. Występowanie jąkania o typie klonicznym na poziomie zdania

5.2.3. Występowanie jąkania o typie kloniczno-tonicznym z zaznaczeniem

rodzaju głoski

5.3. Ocena występowania innych objawów i zjawisk poza językowych

towarzyszących jąkaniu

5.3.1. Ocena częstotliwości jąkania

5.3.2. Ocena częstotliwości jąkania (w skali 5-stopniowej) w mowie

spontanicznej i czytaniu tekstu w badanych grupach

5.3.3. Ocena tempa mówienia w mowie spontanicznej i czytaniu tekstu

w badanych grupach

5.3.4. Ocena czasu trwania momentów niepłynności (w 5-stopniowej

skali) w badanych grupach

5.3.5. Występowanie nienaturalnych reakcji (objawów neuromięśniowych,

wegetatywnych i psychologicznych, tzw. wspołruchów, w skali

5-stopniowej) w badanych grupach

5.3.6. Występowanie objawów logofobicznych (w skali 5-stopniowej)

w badanych grupach

 

Podsumowanie

Bibliografia

Spis tabel

Aneks

 

 

ISBN:  978-83-7587-878-3
Format: B5
Objętość: 232 str.
Oprawa: miękka
Rok wydania: 2016

Dysleksja u osób dorosłych, Łockiewicz Marta, Bogdanowicz Katarzyna Maria, pedagogika, logopedia, edukacja, księgarnia internetowa, Impuls,  bestsellery, Oficyna Wydawnicza Impuls, nowości, nowo wydane, nowe książki, www.nowowydane.pl

Oficyna Wydawnicza Impuls

ul. Fatimska 53 b
31-831 Kraków

www.impulsoficyna.com.pl